زندگی برای کسانی که فکر می کنند یک کمدی و برای کسانی که احساس می کنند یک تراژدی است./هوراس والپول
۱۴۰۳/۱/۲۹
» خبر داغ » منافع مشترک تهران و ریاض در چیست؟
تاریخ انتشار : 2021/04/29 - 17:25
 کد خبر: 134938
 2753 بازدید

منافع مشترک تهران و ریاض در چیست؟

کارشناس مسائل بین الملل در گفتگویی چشم انداز گفتگوها بین ایران و عربستان را مورد بررسی قرار داد.

منافع مشترک تهران و ریاض در چیست؟

به گزارش خبرآنلاین، قاسم محبعلی مدیرکل اسبق میز خاورمیانه در وزارت خارجه کشورمان در پاسخ به این سوال که آیا گفتگوهای ایران و عربستان منجر به همکاری های گسترده منطقه ای خواهد شد گفت: ایران و عربستان در هر حال همسایه هستند و نهایتا باید کنار هم زندگی کنند. علاوه بر آن منافع مشترکی مانند امنیت و انرژی و بازار نفت و اوپک هم موضوع مهمی برای هر دو است. مسائل متعددی در قبال ایران و عربستان وجود دارد که به رقابت دو کشور و تضاد بین دو کشور بر می گردد. همه اینها می تواند مواردی برای گفتگو باشد. می توانند در مواردی که نیاز به همکاری هست با یکدیگر کار کنند و در زمینه هایی که مساله رقابت است آنها را قانونمند کنند. آنجا که تنازع و تضاد وجود دارد هم سعی کنند که بحران اثرات اساسی نگذارد و بحران نشود. روابط دو کشور همواره دچار فراز و فرود بوده و نیازمند آن است که مذاکراتی در سطوح عالی دو کشور صورت بگیرد و این دو به توافقی اساسی برسند. در این سطوح فعلی البته مفید است اما اینکه اینها بخواهد به یک همکاری برسد، نیازمند گفتگو در سطوح رسمی ست نه در سطوح غیر رسمی و امنیتی.

وی در خصوص چشم انداز این مذاکرات گفت: نمی شود ناامید بود. اما اینکه خیلی امیدوار باشیم بستگی به تغییر شرایط هم در عربستان هم در ایران دارد. اگر ایران بتواند روابط خود را با برخی کشورها مانند اروپایی ها بازسازی کند، برجام به یک نتیجه مثبت برسد و ایران به جامعه جهانی برگردد فکر می کنم ریاض چاره دیگری نداشته باشد و حتی مشتاق باشد تا با ایرانی که به جامعه جهانی برگشته و مناسبات خوبی با بسیاری از کشورهای جهان دارد، مناسبات عادی داشته باشد. این منوط به این است که ایران چطور می تواند مناسبات خود را بازسازی کند. در شرایط فعلی اما انتظار اینکه خیلی سریع همه چیز عادی شود، انتظار زیادی می تواند باشد.

محبعلی در پاسخ به این تحلیل که سند همکاری های جامع ایران و چین موجب تسهیل گفتگوها بین ایران و عربستان شده است گفت: این قرارداد بیش از اینکه قراردادی اقتصادی باشد، یک قرار داد سیاسی است که قدرت چانه زنی ایران و حتی چینی ها را با باقی طرف ها بالا می برد. شاید هم علت اینکه قرارداد کامل منتشر نشد این است که هر دو کشور در مقابل دیگران از آن استفاده کنند. می تواند موثر باشد. اما همانطور که اشاره کردم تنها چین کافی نیست و ایران باید با همه طرف های جهانی مناسبات عادی و رو به رشد داشته باشد و در این صورت است که مناسبات با چین هم می تواند موثر باشد. به ویژه آنکه ما می دانیم که ریاض هم روابط قوی و قراردادهای مستحکم تری با چین دارد.


برچسب ها : , , ,
دسته بندی : خبر داغ , سیاسی , گفتگو
ارسال دیدگاه