زندگی برای کسانی که فکر می کنند یک کمدی و برای کسانی که احساس می کنند یک تراژدی است./هوراس والپول
۱۴۰۳/۱/۹
» حمل و نقل » هموار سازی جاده ها با هوش مصنوعی
تاریخ انتشار : 2021/04/13 - 12:08
Warning: Use of undefined constant   - assumed ' ' (this will throw an Error in a future version of PHP) in /home1/tadbiret/public_html/wp-content/themes/1111111/sidbar/single.php on line 16
 کد خبر: 134020
 914 بازدید

كاهش ترافيك از طريق پياده‌سازي تکنولوژي‌هاي هوشمند حمل و نقل

هموار سازی جاده ها با هوش مصنوعی

در شرايطي كه تمام تلاش‌هاي جهاني در حوزه‌هاي صنعتي براي كاهش ترافيك و آلودگي هوا بوده است. حتي اندك كوششي در مسير كاهش ترافيك از طرف مسئولين دولت و سازمان‌هاي مردم‌نهاد در جهت بهبود ترافيك مي‌تواند داراي آثار مثبت بوده و در جاي خود نتيجه‌بخش باشد.

هموار سازی جاده ها با هوش مصنوعی

با فراگيري پاندومي كرونا مشاهده مي‌شود كه شهرها و کلان‌شهرهاي دنيا با چالش‌هاي اساسي فراواني مواجه هستند كه از آن جمله مي‌توان به شيوه‌هاي مديريت شبکه‌هاي حمل و نقل اشاره نمود. مطالعات نشان مي‌دهد كه كاهش ازدحام و حجم ترافيك ناشي از اعمال محدوديت‌هاي سفر در اين دوره، تأثير قابل‌ملاحظه‌اي بر حجم ترافيك و ارتقاي كيفيت آب‌وهوا و بهبود ايمني جاده‌اي داشته است.

در بريتانيا توصيه‌هاي دولت براي كاهش و توقف سفرهاي غيرضروري منجر به كاهش چشمگير تعداد وسايط نقليه در جاده‌ها شد و به‌تبع آن نيز كيفيت هوا در شهرها و کلان‌شهرها بهبود يافت. در شش هفته اول اعمال محدوديت سطح آلودگي هوا تا 35 درصد كاهش يافت و به‌طور مشابه اين مسئله در ساير شهرهاي اروپا نيز مشاهده شد.

در ايالات‌متحده آلودگي هوا از منظر انتشار دي‌اکسيد نيتروژن در مقايسه با مدت زمان مشابه در سال 2019 تا 30 درصد کاهش‌يافته است كه به‌طور محسوس در ساير کلان‌شهرها مانند لس‌آنجلس، نيويورك، شيكاگو، آتلانتا، اتاوا و غيره… ديده‌شده است. با كاهش محدوديت‌هاي ناشي از كرونا مشخص شد كه اين كاهش آلودگي موقتي بوده است و لذا با برداشتن محدوديت‌ها، حجم ترافيك به وضع پيشين بازگشت. در برخي شهرها، تراكم وسايط نقليه افزايش يافت و كيفيت هوا مجدداً كاهش يافت و شرايط ايمني وسايط نقليه و راه ها نيز به وضعيت قبلي خود بازگشت.

از سوي ديگر برخي يافته‌ها نشان مي‌دهد كه مداخلات بي‌برنامه و بدون سازمان هرچند مي‌تواند تأثير سريع و مطلوبي بر كيفيت هوا داشته باشد اما با توجه به مقطعي بودن آن از پايداري برخوردار نيست. بر اساس گزارش سازمان بهداشت جهاني حدود 90 درصد از مردم جهان در معرض تبعات زيان‌بار هواي آلوده هستند به‌طوري‌که منشأ بسياري از بيماري‌هاي قلبي و ريوي در آلودگي هوا است. بهره‌برداران و مديران شهري در صنعت حمل و نقل بر آن هستند راهكارهايي را به‌طور عملي براي مقابله با آلودگي هوا ارائه دهند بااين‌وجود درجه تأثير هر روش به‌طور كامل قطعي نيست.

به‌عنوان‌مثال اگرچه تلاش بر آن است تا مناطق داراي هواي پاك در جهان گسترش يابد اما هر يك از اماكن و مناطق هدف، داراي شرايط و محدوديت‌هاي خاص خود است و لذا مشاهده مي‌شود كه بسياري از دولت‌ها از طريق توسعه زيرساخت‌ها و پياده‌سازي و نصب فن‌آوري‌هاي نوين نظير دوربين‌هاي هوشمند در سطح معابر و خيابان‌ها توانسته‌اند زمينه دستيابي به اهداف ترافيكي شهرها را تسهيل نمايند. بااين‌حال پرسشي كه همچنان باقي است آن است كه چگونه مي‌توان از داده‌هاي گردآوري‌شده به نحو مؤثرتري استفاده نمود.

دولت‌ها در سراسر جهان کم‌وبيش با مسئله آلودگي و ترافيك دست‌به‌گريبان هستند لذا بهره‌گيري از سيستم‌هاي هوشمند حمل و نقل (ITS) مي‌تواند مزاياي قابل‌توجهي را براي دولت‌ها به ارمغان بياورد كه صريح‌ترين نتيجه آن بهبود جريان ترافيك و ارتقاي سطح كيفيت هوا است. بنابراين پرداختن اثربخش به مسئله ترافيك و پيامدهاي آن مستلزم وجود نگاه كلان به موضوعات مديريت شهري است كه در بطن خود مزاياي فراواني را به همراه دارد و اجراي آن نيز مستلزم در نظر داشتن همه عوامل و برخورداري از نگرش سيستمي است.

مزايا و نقاط قوت

معمولاً استقرار پروژه‌هاي ITS يك درمان مناسب براي رفع مشكلات ترافيكي محسوب مي‌شود كه عمدتاً در سطح كلان تنظيم مي‌شود اما بايد در نظر داشت كه برخي بهبودهاي كوچك ولي مستمر مي‌تواند مزاياي ملموس و دائمي در اين حوزه داشته باشد كه به‌تدريج سبب بهبود كيفيت هوا شده و در بلندمدت نيز داراي آثار اقتصادي مطلوبي خواهد بود.

بنابراين اجراي طرح‌هاي هدفمند از طريق صرفه‌جويي در منابع و افزايش بهره‌وري با استفاده از سيستم‌هاي هوشمند حمل و نقل نتايج ارزنده‌اي را به همراه خواهد داشت. در برخي شهرهاي ايالات‌متحده کوشش‌ها بر پياده‌سازي خطوط تندروي اتوبوس است كه هدف از آن كاهش ازدحام و بهبود شرايط ترافيكي و كاهش آلودگي است.

ازاين‌رو وضع قوانين و ارائه راهكارهاي قابل‌اجرا و هوشمند سازي تجهيزات ثابت و متحرك حمل و نقل مي‌تواند زمينه‌ساز تغيير در رفتار ترافيكي نيز باشد. اين شيوه‌ها مي‌توانند علاوه بر تسهيل وظايف پليس و كاركنان مديريت خدمات شهري به بهبود ايمني، درآمدزايي و سودآوري و كاهش حجم ترافيك شوند. در لندن نيز اجراي قوانين و مقررات پيشگيرانه پيرامون مدارس و فرهنگ‌سازي براي تغيير رفتار ترافيكي علاوه بر استفاده از سيستم‌هاي هوشمند از آن جمله است.

نسخه‌هاي چابک‌تر و در مقياس کوچک‌تر از سيستم‌هاي هوشمند حمل و نقل مانند فن‌آوري‌هاي تشخيص پلاك از طريق بينايي ماشين و پردازش تصوير مي‌تواند دسترسي وسايط نقليه به مناطق شلوغ شهري و محدوده‌هاي طرح ترافيك را در ساعات مشخص به‌خوبي پوشش داده و احتمال بروز تخلفات را كاهش دهد.

در سطوح بين‌المللي نيز اعمال محدوديت‌هاي سرعت از طريق طراحي، توسعه و نصب ابزارهاي كنترل سرعت مي‌تواند به ايجاد تغيير در سبک‌رفتاري رانندگان براي تعهد به رعايت مقررات و توجه به محدوديت‌هاي سرعت شده و درنتيجه ايمني را به‌طور محسوسي افزايش دهد.
يك نمونه مناسب براي اين مورد تلاش لندن براي ارتقا و بهبود دوربين‌هاي نظارتي هوشمند است كه بخشي از اين برنامه‌ها شامل طراحي، ساخت و نگهداري مبتني بر شيوه‌هاي هوش مصنوعي است كه عمده تمركز آن بر خودكارسازي مصاديق حمل و نقل است. بنابراين در گام نخست بيش از 120 دوربين هوشمند ترافيكي در مناطق شلوغ و پرخطر نصب‌شده‌اند و بر اين اساس انتظار مي‌رود با اين اقدامات تا 40 درصد از احتمال بروز سوانح در اين مناطق كاسته شود.

از سوي ديگر انعقاد قرارداد 10 ساله با شركت زيمنس براي نصب، راه‌اندازي و نگهداري و تعميرات و توسعه‌ي سيستم‌هاي هوشمند كنترل ترافيك از ديگر اقدامات صورت گرفته توسط مديريت شهري لندن است. مي توان به يكي ديگر از طرح‌هاي وسيع مديريت شهري در کلان‌شهرهاي لندن و نيويورك اشاره كرد كه در آن علاوه بر استفاده از ابزارهاي سرعت كاه، استفاده از سرويس‌هاي معتبر براي جابجايي دانش آموزان با شدت مورد نظارت قرار مي‌گيرد. استفاده از هوش مصنوعي براي ثبت تخلفات رانندگي از ديگر اقدامات کلان‌شهرهاست. وضع مقررات براي تردد وسايط نقليه سنگين و افزايش نظارت‌ها از آن جمله است.

به‌طور متوسط در کلان‌شهرهاي دنيا اين مقدار نسبت به حالت مشابه در سال 2019 تا 32 درصد افزايش‌يافته است. به‌عنوان نمونه‌اي ديگر مي‌توان به اجراي سيستم‌هاي خودكار نظارت اتوبوس‌راني توسط بخش‌هاي مديريت شهري اشاره نمود. در شهر موردمطالعه بيش از دو سال از بهره‌برداري از اين سامانه كه به دو صورت متحرك (بر روي اتوبوس‌ها) و ثابت (كنار راه‌ها) نصب و پياده سازي شده،‌ گذشته است كه مي‌تواند با ثبت تخلفات رانندگي نظارت دائمي را به‌طور مستمر دنبال نمايد. نتيجه استقرار سيستم‌هاي هوشمند يادشده بهبود كارايي و استفاده از سرعت مجاز و درنتيجه كاهش تلفات و افزايش ايمني و رواني ترافيك مخصوصاً در مناطق شلوغ بوده است.

اين سيستم با ثبت جزئيات پلاک‌هاي خودروها مانع عبور آن‌ها در مناطق ويژه تردد اتوبوس‌ها مي‌شود. اين سيستم‌ها با تحليل ويدئوها و تصاوير از طريق الگوريتم‌هاي پردازش تصوير با دقت بسيار بالا به اعمال جريمه در مورد رانندگان متخلف از قوانين راهنمايي و رانندگي مي‌پردازند. تعدادي از شهرها در بريتانيا نيز در حال نصب سيستم‌هاي هوشمند و يا به‌روزرساني آن‌ها در سامانه‌هاي ترافيكي هستند. بر اساس نتايج منتشرشده در گزارش‌ها ترافيكي دفتر شهرداري لندن درنتيجه استقرار رويكرد مذكور از ميزان آلايندگي خودروها نيز تا حد قابل قبولي يعني 44 درصد كاسته شده است.

هرچند ارائه راه‌حل‌هاي گسترده و با مقياس وسيع در حوزه مديريت شهري مي‌تواند داراي اثربخشي فراوان باشد اما بهبودهاي كوچك نيز قادر است زمينه تحقق اهداف مديريت شهري درزمينه‌ي كنترل ترافيك و كاهش آلودگي هوا را براي دوره‌هاي زماني کوتاه‌مدت، ميان‌مدت و بلندمدت در زمينه‌هاي مرتبط با بهبود كيفيت هوا، رواني ترددهاي شهري و رفاه شهروندان فراهم نمايد.


برچسب ها : , , ,
دسته بندی : حمل و نقل , خبر داغ , یادداشت
ارسال دیدگاه