زندگی برای کسانی که فکر می کنند یک کمدی و برای کسانی که احساس می کنند یک تراژدی است./هوراس والپول
۱۴۰۳/۱/۱۰
» تله تایپ » انتخابات و گره معیشت مردم
تاریخ انتشار : 2021/04/13 - 11:33
Warning: Use of undefined constant   - assumed ' ' (this will throw an Error in a future version of PHP) in /home1/tadbiret/public_html/wp-content/themes/1111111/sidbar/single.php on line 16
 کد خبر: 133999
 114 بازدید

گرانی‌ها و چشم انداز مبهم اقتصاد کشور به مهمترین دغدغه مردم تبدیل شده است

انتخابات و گره معیشت مردم

انتخابات ریاست جمهوری آینده از جمله محدود انتخاباتی است که به صورت مستقیم به وضعیت معیشت مردم گره خورده است. شاید در کمتر انتخاباتی در گذشته وضعیت معیشتی مردم تا به این اندازه در سرنوشت انتخابات نقش تعیین کننده‌ای داشت. این در حالی است که در انتخابات گذشته به جز پارامترهای اقتصادی مسائل دیگری نیز در سرنوشت انتخابات تعیین کننده بود.

انتخابات و گره معیشت مردم

در یک نگاه تحلیلی باید ریشه بسیاری از چالش‌های کنونی جامعه ایران را اقتصادی قلمداد کرد. در شرایط کنونی اغلب کارگران در وضعیت نامناسب اقتصادی زندگی می‌کنند و بسیاری از مغازه داران با رکود مشتری مواجه هستند.

از سوی دیگر بیکاری روز به روز در جامعه در حال افزایش است. وضعیت به شکلی شده که شرکت‌های خصوصی یا به حالت نیمه تعطیل درآمده‌اند و یا اینکه مجبور شده‌اند کارکنان خود را اخراج کنند. از سوی دیگر فقدان آرامش روانی ناشی از چالش‌های اقتصادی در خانواده‌ها یکی از دلایل اصلی افزایش آمار اعتیاد و طلاق عاطفی بین زوجین است. همه این مسائل سبب تغییر دغدغه مردم از مسأله انتخابات به وضعیت معیشتی شده است.

این در حالی که مسائل سیاسی برای جریان‌های سیاسی در اولویت قرار دارد اما اولویت نخست برای مردم مشکلات معیشتی است. مشکلات معیشتی در مردم نیز به اندازه‌ای شدت پیدا کرده که فرسایش اعتماد اجتماعی در جامعه پدید آورده است.

این بی اعتمادی به میزانی است که این روزها کمتر کسی نسبت به گزینه‌های مطرح شده برای حضور در انتخابات ریاست جمهوری حساسیت نشان می‌دهد. بدون تردید یکی از چالش‌های مهم کاندیدای ریاست جمهوری در انتخابات آینده احیای اعتماد اجتماعی و ایجاد امید برای آینده است.

مهم‌ترین نقطه امیدی که در آینده وجود دارد کاهش مناقشات برجامی ایران و آمریکا و بازگشت این کشور به برجام و همچنین فوائد قرارداد ایران و چین برای ایران است.

مذاکرات برجامی ایران و کشورهای غربی در حالی در هفته‌های اخیر انجام شده که امیدواری‌ها نسبت به بهبود شرایط را افزایش داده است. به همین دلیل احتمال برداشته شدن همه تحریم‌های ایران در آینده وجود دارد.

واقعیت این است که برجام ارتباط مستقیمی روی وضعیت معیشتی مردم دارد. نکته دیگر اینکه اتفاقاتی در سال‌های اخیر در کشور رخ داده که شکاف بین مردم و دولت را بیشتر کرده و این شکاف روز به روز عمق بیشتری پیدا می‌کند که به کاهش مشروعیت منتهی خواهد شد. در نتیجه در شرایط کنونی برجام از نظر وضعیت معیشتی مردم، شکاف بین دولت و مردم و موضوع مشروعیت دارای اهمیت است.

موضوع مهمی که برای برخی قابل درک نیست. از سوی دیگر اگر چه قرارداد ایران و چین در داخل کشور با انتقادات و مخالفت‌های زیادی مواجه بود اما تحقق این قرارداد در کوتاه مدت می‌تواند اقتصاد ایران را رونق بدهد.

رونقی که در صورت تدابیر دوراندیشانه می‌تواند تدوام نیز داشته باشد. همه این اتفاقات در حالی رخ خواهد داد که تصمیم گیری‌های داخلی درباره وضعیت معیشت مردم عقلایی و همراه با آینده نگری باشد.

نکته قابل تأمل اینکه گروهی به دنبال این هستند که مشکلات اقتصادی و معیشتی مردم در دولت حسن روحانی حل نشود و بلکه به دولت آینده سپرده شود تا دولت آینده که به این گروه نزدیک‌تر است این مشکلات را حل کند. هدف این عده نیز جناحی است و معتقدند بهتر است گشایش‌های اقتصادی احتمالی آینده به نام حسن روحانی و حامیان سیاسی وی نوشته نشود.

واقعیت کنونی جامعه نشان می‌دهد حل مشکلات معیشتی مردم در کوتاه مدت میسر نیست و به همین دلیل کاندیدای انتخاباتی با چالش بازگشت اعتماد اجتماعی مردم مواجه هستند. اتفاقی که نمی‌تواند نوید بخش یک انتخابات پرشور باشد.

در چنین شرایطی کاندیدای انتخاباتی چاره‌ای به جز این ندارند که همه برنامه‌های خود را به مشکلات معیشتی مردم گره بزنند. در نتیجه می‌توان شرایطی را در نظر گرفت که موضوع معیشت مردم به مهم‌ترین دغدغه انتخابات آینده تبدیل شود.

اتفاقی که در گذشته کم سابقه بوده است. در چنین شرایطی کسی می‌تواند بازی انتخابات را به سود خود تمام کند که به جای شعار و ارائه تئوری‌های غیرکابردی در مدیریت کشور به شکلی عمل کند که مردم تغییر را در وضعیت معیشتی خود به صورت ملموس درک کنند.

بدون تردید تنها در چنین شرایطی می‌توان نسبت به برگزاری یک انتخابات پرشور و با مشارکت بالا امیدوار بود.

روزنامه نقش اقتصاد


برچسب ها : , ,
دسته بندی : تله تایپ , خبر داغ , سیاسی , یادداشت
ارسال دیدگاه