زندگی برای کسانی که فکر می کنند یک کمدی و برای کسانی که احساس می کنند یک تراژدی است./هوراس والپول
۱۴۰۳/۱/۳۱
» اقتصادی » روابط بانکی کشور در حداقل است/ نباید نگران روزهای آینده باشیم
تاریخ انتشار : 2018/06/03 - 9:50
 کد خبر: 12285
 359 بازدید

نایب رییس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی ایران

روابط بانکی کشور در حداقل است/ نباید نگران روزهای آینده باشیم

رضا پدیدار نایب رییس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی ایران می گوید: بعد از توافق بیشتر کارها همچنان با تاخیر زیاد توسط صرافی ها انجام می شد. نباید فراموش کرد که امروزه در کف فعالیت های بین المللی بانکی هستیم و بر هم خوردن برجام تاثیری بر آن نمی گذارد.

روابط بانکی کشور در حداقل است/ نباید نگران روزهای آینده باشیم

به گزارش تدبیرتازه نیوز، شانزدهم ژانویه 2016 برجام اجرا شد. پس از مذاکرات طولانی، ایران و کشــورهای 1+5 به توافق هســته ای دست یافتند. در داخل کشــور این توافق رضایت همه را جلب نکرد و منتقدانی را همچنان به همراه داشت. افرادی که تقریبا همیشه دلواپس و نگران هستند با واکنشهای تندی این توافق را زیر سوال بردند.

به طوری که یک نماینده مجلس به رئیس جمهور اظهار داشــت که باید از مردم عذرخواهی کند و یا امام جمعه ای که گفت برجام هیچ گونه تاثیری بر فضای کشور نگذاشته است. در همین فضا که یک سری افراد انتقادهای تندی به توافق داشتند، دولتمردان محکم پای انتخاب ایستادند، محمدجواد ظریف، وزیر خارجه گفت: اتفاقی که در کشور با برجام رخ داد رفع موانعی بود که ایجاد آن چندین سال طول کشید.

موانعی که در مسیر تجارت و بازرگانی ایران ایجاد شد به یکباره ایجاد نشده بود، بلکه با گذشت زمان و به مرور ایجاد شد. او به طور صریح اظهار داشت که از برجام شرمنده نیست و به آن افتخار میکند.

نگرانیهای جدید

در حالی که با برداشــته شدن تحریم ها و توافق هســته ای، برخی از موانع برای تجارت در کشــور از بین رفــت، با روی کار آمدن ترامپ نگرانی ها افزایش پیــدا کرد. ترامپ که در زمان تبلیغات انتخابات خود به شدت به برجام انتقاد میکرد و برجام را یکی از مضح کترین توافقهای تاریخ میدانست، در حال حاضر با تغییرات در کابینه خود دولت امریکا را به سمت مخالفت با برجام هدایت میکند. با تغییر افــرادی در کابینه و ورود افراد تندرو و ضد ایران، گمانه زنیها برای از بین بردن برجام توســط امریکا به شدت در رسانه ها زیاد شده است.

نایب رییس انجمن تجهیزان نفتی اما نظری متفاوت داشته و معتقد است نباید نگران روزهای آینده باشیم . رضا پدیدار نایب رییس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی ایران می گوید: در حــال حاضر همچنــان در بحث مبادلات پولی و دریافت و پرداخت مشکلات عدیده ای داریم. بانکهای خارجی به درستی عمل نمی کنند. در حقیقت بیشتر کارها همچنان توسط صرافی ها انجام می شــود که آن هم با تأخیر زیاد اســت روابط بانکی کشور در حداقل است. با توجه به اینکه در حال حاضر مبادلات پولی و مالی در کشور نداریم در همین وضع قرار خواهیم گرفت و از این بدتر نخواهد شــد. امروزه در کف فعالیت های بین المللی بانکی هستیم و بر هم خوردن برجام تاثیری بر آن نمی گذارد.

او با بیان اینکه برخلاف ادعای دولتمردان بعد از توافق هسته ای ال سی گشایش نیافت ، ادامه داد : پیش از برجام بــا صرافی کار میکردیم الان هم همین طور است، زیرا هنوز سیستم ال ســی راه نیفتاده است در حال حاضر نیز همچنان با بانکها به طور کامل نتوانسته ایم رابطه ای برقرار کنیم.

آنگونه که این فعال بخش خصوصی توضیح می دهد : بانکهای بزرگ اصلا با ایران کار نمی‌کنند و بانک های کوچکتر نیز جسته‌گریخته کار میکنند. بنابر این نمی توان گفت که با خروج ترامپ از برجام شرایط مبادلات بانکی برای ایران تیره و تار می شود. چرا که این روابط پیش از این هم روشن نبوده که حالا بخواهیم نگران تاریک شدن آن باشیم.


برچسب ها : , , , , ,
دسته بندی : اقتصادی , بانک و بیمه , صنعت،معدن و تجارت
ارسال دیدگاه